Publicerat: 11 februari, 2019 | Kategori: Digital marknadsföring
Vi på KA Webbyrå brukar jämföra en digital strategi med ett strukturerat träningsschema. Det kan vara svårt att komma igång med din träning och också veta vilken strategi som är bäst. Du kanske tänker i banorna som att teckna ett gym abonnemang eller kanske börja lite lätt hemma. Men att få det bästa möjliga resultatet behövs en bra strategi som följs och görs på rätt sätt.
Är det nödvändigt att företag har en digital strategi?
Eftersom vårt samhälle är i konstant digital utveckling har företag också fått mera krav på sin digitala närvaro. Desto fler företag som väljer att göra en gedigen digital strategi desto mera konkurrens blir det online. Nuförtiden är det väldigt sällsynt med företag som inte använder sig av någon digital kanal. Det kan vara allt från att synas på det organiska söket till att ha en Facebook sida för sitt företag.
När information blir mera tillgängligt för företagare och privatpersoner blir också sälj- processen väldigt annorlunda jämfört med förr. Det har blivit enklare att hitta information och jämföra den informationen mot många olika källor. Därför är det viktigt att kunna följa med i utvecklingen och konkurrera på den digitala fronten där kunderna söker information. Att ha en övergripande strategi för sitt företag är oftast en självklarhet men att den ska innehålla en digital strategi kanske många förbiser.
Daniel Wellingtons digitala strategi
Företaget Daniel Wellington grundades av den 30-årige Filip Tysander som växte upp i Järfälla i Stockholm. Filip startade företaget med bara 200.000 kronor i fickan men bara efter 4 år beräknas företaget omsätta 1,5 miljarder. Det som har skapat den enorma framgången med Daniel Wellington är Filips digitala strategi.
Något som är väldigt viktigt i den digitala strategin är exponering och också rätt sorts exponering. Från start visste Filip att han skulle sikta in sig på en kanal där han kunde få hög räckvidd för en låg kostnad. Svaret blev sociala medier där han använde sig utav ambassadörer för sitt varumärke. Genom att lokalisera personer med många följare på Instagram kunde han använda deras kanaler i sin egna marknadsföring. Detta gjorde han genom att skicka ut gratis klockor till olika ambassadörer i utbyte mot att de skulle marknadsföra hans varumärke.
Nuförtiden har Daniel Wellington cirka 1,2 miljoner följare på Instagram och om man jämför med Rolex har de enbart 9.000 följare. Med sin digitala strategi lyckades han få igång företagets försäljning på ett unikt och effektivt sätt.
Det är aldrig försent att skapa en digital strategi
Går du också i tankarna att använda dig utav en digital strategi som Daniel Wellington? Det är inte försent, det går att när som helst påbörja en digital strategi och vi på KA Webbyrå vill ge lite hjälp på traven.
Vad är målet/målen med den digitala strategin?
Innan du påbörjar det digitala arbetet är det bra att ha tydliga mål. Det kan vara allt från att göra den befintliga webbplatsen mer användarvänlig, öka trafiken till webbplatsen eller få fler kunder. Genom att sätta upp tydliga mål kan du också mäta resultatet när projektet är igång.
Målgruppen
Vilken eller vilka målgrupper finns det och de olika strategierna för målgrupperna. Är det ett projekt internt för att förenkla tidskrävande rutiner med digitala lösningar? Är det en målgrupp som ska marknadsföras mot som har en specifik demografi. Det är alltid bra att känna till vilka det är som kommer att jobba med de olika digitala lösningarna.
Vilka digitala kanaler ska användas?
Det finns många olika lösningar till att nå ut till specifika målgrupper. Exempelvis kan det skrivas sökmotoroptimerade texter för att ta del av den organiska trafiken. Det kan finnas ett nyhetsbrev som går ut till befintliga kunder om nyheter och olika erbjudanden. Det går också använda sig av betald marknadsföring för att komma snabbt ut med sina kampanjer.
Det som är viktigt är att försöka planera vilken kanal kommer fungera bäst utifrån målgruppen. Om du har tidigare kunder som har besökt din hemsida eller kommit i kontakt med ditt företag kan du fråga dem. När du frågar kunderna hur de hittade ditt företag får du bättre förståelse för det som fungerar och kan lägga en mer träffsäker strategi.
Mätning
Med traditionell marknadsföring kan det vara svårt att mäta vad som har fungerat och inte fungerat. Exempelvis kan du investera i en skylt mitt i Stockholm som får mycket exponering. Tyvärr är det svårt att se om besökarna har visat intresse till skylten och vad deras demografi är.
Med digital marknadsföring har du möjlighet till att få en annan sorts mätning där du får ut information om vilka det är som besöker din webbplats. Du kan också se resultatet av kampanjerna på ett helt annat sätt och alltid optimera för bästa möjliga resultat.
Rapportering/uppföljning
Att hela tiden mäta resultatet är viktigt i ens digitala strategi. Digital marknadsföring handlar väldigt mycket om att testa sig from och hitta den vinnande modellen. Därför är det bra att försöka sätta upp några mätinstrument som exempelvis vecko/månads rapporter som visar vad som har hänt.
Efter att man har analyserat rapporterna går det att ta ställning till vad man ska göra i nästa steg. Det kan vara att man har hittat en vinnande modell i en kanal och vill testa en annan.
Vi på KA Webbyrå brinner för digitala strategier och vill alltid höra om hur vi kan hjälpa dig i din digitala resa. Hör av dig till oss på kawebb om du vill sätta igång med en lyckad digital strategi.