Vad kostar en hemsida?

Publicerat: 1 februari, 2019 |  Kategori: Försäljning, Webbdesign, Webbutveckling

Vad kostar en hemsida är en fråga vi på KA Webbyrå har fått höra i nästan 10 år. Oftast brukar vi skoja till det och besvara frågan med ”hur långt är ett snöre?”. Ett bättre svar på denna frågan är att man får vad man betalar för.

En hemsidas pris sätts efter vad du behöver

När du väl har bestämt dig för att beställa en hemsida kommer du snabbt inse att det varierar stort från byrå till byrå. Beroende på hur avancerad din hemsida är kan kostnaden variera kraftigt. Om hemsidan som skapas har en del avancerade funktioner kan detta påverka priset.

5 faktorer som påverkar priset på en hemsida

Det finns många olika faktorer som påverkar priset av hemsidan. Vi kommer att ta upp några av dessa faktorer för att ge en bättre kännedom och göra beställningen enklare.

1. Val av CMS = verktyg för att bygga och underhålla hemsidan

Köpt färdigt tema
Om din webbyrå utgår från färdiga mallar för att skapa hemsidan tar projektet betydligt kortare tid än om den ska byggas helt från scratch. Utgångspunkt i en mall gör alltså priset lägre. En del webbyråer använder sig av färdigköpta teman som de sedan ändrar om med bild och text. Eftersom det inte är något som ska utvecklas från grunden tar det också kortare tid att implementera. I dessa fall när det handlar om färdigköpta teman brukar inte webbyrån kunna ändra några funktioner utan bara ändra text och bild. Detta kan leda till att kunden kan bli låst med enbart några färdiga funktioner, vilket innebär en risk för stora onödiga utvecklingskostnader i framtiden vid önskemål om fortsatt vidareutveckling av sidan. Därför kan det vara en bra idé att framtidssäkra hemsidan genom att anlita en webbyrå som har utvecklare som kan bygga in det som behövs.

Webbprogram över internet
Det finns ett hav av gratisverktyg som går att använda som ska göra det enklare för personer att skapa sina egna hemsidor. Dessa verktyg har oftast en drag and drop funktion som förenklar bild- och textredigering och verktyget är oftast väldigt basic i gratisversionen.. Sedan brukar det också finnas en betald version av verktyget som ger lite mera funktionalitet. Problematiken med webbprogram är att användaren blir ännu mera inlåst än exemplet ovan med ett köpt tema. Att göra ändringar i koden är nästintill omöjligt eftersom programmet erbjuds till en större skala människor med samma funktioner för att kunna hålla ett lägre pris. Det innebär att webbprogram över internet sällan går att skräddarsy för varje företags unika behov.

Unik hemsida med anpassad struktur och design för ert behov
Denna webbplats är byggd efter verksamhetens behov och det skapas en unik design och struktur för att spegla företagets styrkor och erfarenhet pånyhet_placeholder-1rätt sätt. I byggandet tänker utvecklaren på att skapa en webbplats med ett enkelt användarflöde som är inbjudande att använda och navigera. Genom skräddarsydda lösningar har man som mål att hemsidan ska fungera som ett verktyg för att vidareutveckla företagets affärer.

Webbplatsen byggs i WordPress för att företaget ska erhålla en plattform som är världsledande inom Content Management System (CMS) och oberoende av leverantör då det bygger på Open Source. WordPress är idag marknadsledande med 31% av världsmarknaden och kommer hela tiden med nya versionsuppdateringar för att säkerställa sin funktion och säkerhet.

Detta brukar ingå när man anlitar en webbyrå som gör en skräddarsydd lösning:

  • Personligt möte och Workshop med er för en bra förståelse av behovet och målet.
  • Skräddarsydd & unik design och struktur för startsida undersidor.
  • Responsiv design för alla enheter.
  • Skräddarsytt uppdateringsverktyg i WordPress.
  • Installation och konfiguration av SEO verktyg.
  • Kontaktformulär / Offertförfrågan.
  • Möjlighet till integration av sociala medier flöde på hemsidan.
  • Upp till 20 tjänste- / landningssidor.
  • 10-15 st bildbyrå bilder.
  • Grundläggande optimering av hastighet.

2. Antal sidor och mängden innehåll på hemsidan

Desto fler sidor och innehåll som behöver skapas, desto mera tid kommer det att ta, vilket påverka kostnaden. Det kan också finnas sidor som ska se ut på ett specifikt sätt som behöver specialredigering. Om du har planerat in att bygga 100 sidor och alla dessa sidor ska byggas av en webbyrå kan kostnaden bli betydligt högre. Om du skapar sidorna själv från ett standardtema blir det inte lika dyrt. I många köpta teman finns det redan färdiga sidor som går att byta ut innehållet på. Men då går det inte göra några större ändringar i stilen och man måste följa det temat erbjuder.

3. Funktioner som du behöver

Färdiga webbprogram
Det finns olika typer av funktioner som kräver olika typer av kompetens. När en person använder sig av ett webbprogram finns det standardfunktioner som går att använda sig av som exempelvis: Kontaktformulär och bildredigering. Att skapa skräddarsydda funktioner är något som inte går att göra utan det måste hållas inom gränserna till vad webbprogrammet erbjuder.

Köpta teman
Teman är ett steg bättre än webbprogram där det kan finnas mer möjlighet till funktionalitet. I de många färdiga teman finns det också möjlighet att lägga in flera funktioner genom moduler. Dessa moduler kan kopplas till det färdiga temat som skapar flera funktioner än det originella temats modulinnehåll. Problematiken med dessa moduler är att de inte kan ändras utan de har skapats för ett specifikt syfte. Det kan exempelvis vara att det ska vara ett flöde av Instagram-inlägg på hemsidans startsida. För att anpassa Instagram modulen krävs det en del kodning.

Skräddarsytt efter behov
Med skräddarsydd funktionalitet är det funktioner som har
skapats av programmerare. Dessa funktioner har kodats från grunden och kan göra olika
saker.Värdet av dessa funktioner är mycket högre än de som går att hitta kostnadsfritt. Detta eftersom funktionerna skapats för just ditt specifika behov för din hemsida och därmed inte kan användas av allmänheten. Dessa funktioner och system blir också väldigt effektiva eftersom de är anpassade för ert specifika ändamål.

4. Texter och bilder till hemsidan

Texter
Texter har en betydande roll för hur sökmotorer upplever sidan. För att en hemsida ska komma högt upp i sökmotorerna måste det finnas relevant innehåll och rätt skrivna texter. Detta är också viktigt för att besökarna ska få en bra uppfattning om vad respektive sida handlar om. Att köpa en hemsida bara för att ha en hemsida är inte en smart investering. En hemsida kan vara otroligt snygg och användarvänlig men om den inte får några besökare är den just bara snygg, men ingen ser den eftersom den inte drar några besökare. En hemsida som får mycket besökare kan också ge många nya affärer eller ge relevant information. Därför är det viktigt att inte bara beställa en hemsida utan att istället beställa en hemsida som är anpassad för sökmotorerna, t ex för Google.

Bilder
Det har hänt otroligt mycket de senaste åren när det kommer till texter och bilder. Att ta fram bra bilder till en hemsida av en professionell fotograf kan göra underverk för hur hemsidan upplevs. Att använda sig av gratisbilder är något som kan ge en negativ effekt eftersom besökaren kan uppleva att bilderna känns som stockbilder och inte som verksamhetens riktiga bilder. För att komma billigt undan med hemsidan kan bilder hittas från olika portaler men vi på KA Webbyrå rekommenderar att försöka få till professionella bilder genom en fotograf med bra erfarenhet.

5. Övriga tjänster till hemsidor

Något som vi anser är den bästa möjliga starten vid köp av
hemsida är en bra digital strategi. Denna strategi är inte bara skapandet utav en hemsida utan också hur hemsidan ska växa och få in de rätta besökarna. Vi på KA Webbyrå har alltid som första mål att sätta en bra digital strategi för våra kunder. Här kan man arbeta strategiskt med att skapa Google Ads kampanjer för att nå kunderna exakt när de söker efter företagets tjänster. Med denna annonsering betalar man endast när kunderna klickar in sig på hemsidan genom annonserna. Detta är effektivt när man önskar snabb genomslagskraft.
SEO – Sökmotoroptimering är ett mer långsiktigt sätt att strategiskt arbeta för att hamna högre upp i sökmotorernas resultat på önskade nyckelord.


Exempel på kostnad – vad kostar en hemsida?

Nedan hittar du några exempel på vad en hemsida kan kosta. Beroende på webbyrå och kompetens kan priset variera men med denna guide kan du får en ungefärlig bild.

Gratis
Webbprogram som erbjuder begränsat tema och mall på sidor.

  • Du gör en drag and drop med bilder och texter till respektive sida.
  • Minimal funktionalitet.
  • Normalt sätt ingen egen företagsdomän utan istället dittföretag.leverantör.se
  • Ingen riktig domän epost utan du får använda en gratisvariant som gmail.
  • Minimal support, allt ska göras av dig.

Från runt 20 000 kr (samt månadskostnad för drift och support)
Ett färdigköpt tema som en webbdesigner anpassar.

  • En webbdesigner skapar ett visst antal sidor mellan 10-15 normalt.
  • Lite funktioner men inget skräddarsytt som kräver programmeringskompetens.
  • Egen domän och e-post konton med den domänen som är SSL krypterad.
  • Kontinuerlig support med uppdateringar av sidan.
  • Grundoptimering för sökmotorerna genom rätt rubriker, titlar och metabeskrivning.

Från 55 000 kr (samt månadskostnad)
En skräddarsydd hemsida som är skapad från grunden av programmerare.

  • En digital strategi där syftet med hemsidan planeras.
  • En programmerare och webbdesigner jobbar med hemsidan för bästa kvalitet.
  • Fotografering och optimering av hemsidan för bra indexering i sökmotorerna.
  • Avancerade tillvalsfunktioner av erfarna programmerare som tjänar specifika syften.
  • Valfri domän plus tillhörande e-post konton genom professionell leverantör.
  • Support från utvecklare och kontinuerliga uppdateringar av kod, design och prestanda.

1 000 000 kr +
En skräddarsydd större hemsida med avancerade lösningar och högre krav.

Hemsidor som kostar över 1 miljon är hemsidor som kräver stora team av utvecklare som skapar skräddarsydda funktioner. Dessa hemsidor har oftast väldigt stora mängder besökare som också använder sidorna för specifika syften. Ett exempel på en större hemsida är hemnet.se som står för en betydande roll i hur bostäder säljs i Sverige. Sådana hemsidor behöver också anpassas för att klara av en stor besökstrafik och olika externa kopplingar till tex betallösningar, ekonomisystem m m.


Sammanfattning

En ny hemsida kan variera stort i pris och det som vi anser har en större bidragande faktor är kompetensen bakom de som bygger hemsidan. Om man vill komma billigt undan går det att använda sig av färdigbyggda teman/webbprogram och moduler men det finns alltid en risk med den strategin. Nuförtiden är kvalitén i hemsidan en avgörande faktor för hur besökaren upplever företagets tjänster och produkter. Hemsidans innehåll och design kan jämföras med att kliva in i en fysisk butik på gatan och få direktintryck av bemötande, inredning och utbud. Ser butiken fin ut och har den ett tydligt produktsortiment och lockande erbjudande? Om hemsidan inte håller tillräckligt hög kvalitet är risken stor att kunden väljer att gå någon annanstans = till nästa butik.

Vad som är viktigt att tänka på är att se hur hemsidan kan användas på bästa möjliga sätt. Att en hemsida bara finns är en strategi som inte kommer fungera i längden. Det ska finnas en strategi där en hemsida hjälper till med den digitala närvaron och också ger besökarna det dem vill ha – då genereras fler besökare och bättre affärer!

kawebb

Webbyrå i Stockholm med fokus på WordPress