Vad kännetecknar en bra hemsida?

Publicerat: 25 januari, 2019 |  Kategori: Digital marknadsföring, Webbstrategi, Webbutveckling

Idag finns det ungefär 1.94 miljarder hemsidor ute på internet. Dessa hemsidor kan variera beroende på hur de är uppbyggda. Det finns också olika typer av hemsidor som tjänar specifika syften. Till exempel finns det hemsidor som bara har information och bilder. Det finns också hemsidor som har väldigt mycket funktionalitet och sidor som har båda.

Förr i tiden hade inte hemsidor samma plats som i dagsläget. Då var det mest bilder och information som publicerades med ett fåtal besökare. Nu är hemsidor den platsen där vi människor hittar allt och volymen har ökat explosionsartat.

Sökmotorernas roll med hemsidor

Samtidigt som hemsidor har ökat har också sökmotorer fått mera att göra och blivit en avgörande roll på hur hemsidor hittas, uppfattas och besöks. Idag bearbetar Google mellan 7 – 10 miljarder sökningar varje dag. 15% av dessa sökningar är nya ord som aldrig har varit sökta på förut. Eftersom vi människor alltid är på jakt efter ny information behövs det sökmotorer som vägleder oss i våra sökningarna. Att försöka skriva in något i adressfältet kräver en hel del precision och de flesta människorna går istället till sökmotorer.

På KA Webbyrå vet vi hur stor effekt sökmotorer har på hemsidor och därför bygger vi dessa utifrån ett SEO perspektiv. Här kan du läsa lite mera om vår Sökmotoroptimering.

Mobilanpassad och responsiv hemsida

Förr i tiden var det inte möjligt att söka och hitta en hemsida via ens mobiltelefon. Nuförtiden har det nästan blivit tvärtom där sökningar via mobilen har nästan tagit över. Detta har också Google anpassat sig till där de har implementerat något som kallas för mobile-first indexing. Med mobile-first indexing går Google först igenom hemsidans mobila version för indexering. Om hemsidan inte fungerar i mobilen eller upplevs som svår att använda via mobilen kan Google straffa den, t ex genom sämre position i det organiska sökresultatet.

Anpassning till rätt skärm

Responsiva hemsidor är hemsidor som anpassar sig till olika skärmar. Detta kan vara att bilder krymper ner till specifika storlekar eller flyttar sig för att anpassas till specifika skärmar. Som tidigare nämnt anser Google att en hemsida ska kunna ses från alla enheter oavsett skärmstorlek. Detta är rätt logiskt för att om hemsidan är tillgänglig för alla enheter är det också lättare för besökarna att kunna ta del av innehållet på ett enklare sätt. Det handlar om en bättre användarupplevelse.

Vi på KA Webbyrå brukar tipsa om verktyget responsivedesignchecker där du kan se hur din hemsida upplevs från olika enheter.

KA Webbyrå och hemsidor

Vi på KA Webbyrå brinner för att skapa hemsidor som håller hög kvalité. Med hög kvalité menar vi att hålla oss till alla riktlinjer som finns idag men också som uppstår i framtiden. Om du går i tankarna att uppdatera eller beställa en hemsida finns vi alltid nära till hands.

kawebb

Webbyrå i Stockholm med fokus på WordPress