Vad är SEO-Copywriting och varför är det viktigt för din hemsida?

Publicerat: 30 maj, 2019 |  Kategori: Digital marknadsföring

SEO-Copywriting är en form av Copywriting som anpassar texter för sökmotorer:

  1. Innehåller specifika nyckelord – nyckelord som besökare skriver in i sökrutan för att hitta specifik information.
  2. Hjälper innehåll och sidor komma högre i sökresultatet (Exempelvis Google)
  3. Skapar bättre mer kvalitativ trafik till webbplatsen.

Hur skiljer sig SEO-Copywriting från traditionell copywriting?

Den största skillnaden är att SEO texterna är specifikt inriktade mot nyckelord. Till exempel kan ordet [köpa proteinpulver] vara ett nyckelord.

I det här fallet söker personer specifikt på det ordet och vill hamna på en sida som har information om det dom söker. Genom att skriva in specifika nyckelord i sökmotorer förväntas användare hamna på relevant information.

Eftersom sökmotorer som Google hela tiden uppdateras och vill ge personer de bästa svaren ser den också till att försöka hitta bäst innehåll. Här gäller det att inte enbart sätta in nyckelordet på sidan utan försöka ha tillräckligt bra innehåll för besökaren.

Förr i tiden försökte personer sätta in så många nyckelord som möjligt på en sida för att försöka komma högre i sökresultatet. Tyvärr är detta inte någon vinnande strategi och kan istället straffa sidan i sökresultatet.

Varför använda sig av SEO-copywriting?

Sökmotorn Google har blivit smartare under åren som gått. Nu behöver texterna vara av bra kvalité för att ha någon chans att komma högt på Google.

SEO-copywriting har två större delar som måste uppnås. Den första delen handlar om läsarna av innehållet. Texterna som skrivs måste vara relevanta och läsarna måste kunna dra nytta av texterna de läser. Något som utbildar, underhåller och upplyser läsaren.

Den andra delen handlar om hur Google uppfattar sidan och dess innehåll. Att förstå hur Google uppfattar sidan hjälper i SEO arbetet.

Hur kommer man högre upp i sökresultatet med texter?

Det finns många faktorer som påverkar hur en sida positionerar sig på Google. Väldigt många experter inom SEO förespråkar att det är kvalitén på texterna.

De främsta skälen till varför du ska investera i SEO-Copywriting är för att:

  1. Få dina sidor synliga på Google
  2. Få mer konverterande sidor
  3. Få uppdaterade texter som får läsarna att bli engagerade
  4. Uppdatera gamla texter som inte är relevanta längre
  5. I slutändan kan man säga att SEO är en stor möjlighet till företag och många glömmer bort att ta med sig det i sin digitala strategi. Om du kan skapa texter som får besökarna att
  6. engageras och svarar på deras frågor kommer Google i sin tur belöna detta genom högre ranking.

kawebb

Webbyrå i Stockholm med fokus på WordPress