Publicerat: 22 februari, 2019 | Kategori: Digital marknadsföring, Webbstrategi
Att starta företag kan vara både spännande och krångligt, speciellt när man ska bestämma budget. Det krävs alltid pengar att sätta igång de olika delarna i företaget som exempelvis bokföringen och försäkring. Men hur mycket pengar ska man satsa på hemsidan och marknadsföringen?
En billig hemsida kan få negativ effekt
Något som vi på KA Webbyrå ofta förespråkar är att alltid bygga en stadig grund, mycket likt ett hus. Denna grund kommer att användas för att bygga upp företagets digitala satsningar. Om grunden inte är tillräckligt stabil kan det innebära större kostnader för att åtgärda dessa fel. Det kan även innebära att bygget måste göras om från ruta ett och då finns det mycket mera på spel än när företaget först startades.
Konsekvenser med en billig hemsida och sökmotoroptimering
Trafik till din hemsida är nästan den viktigaste delen när du driver ett företag. Denna trafik kan komma från flera olika källor men den organiska trafiken kommer från sökmotor-optimeringen. Att ha en sökmotoroptimerad hemsida betyder att besökare har enklare att hitta dig och ditt företag när de söker efter era tjänster på t ex Google. Syns du inte finns du inte helt enkelt och det gäller i nästan alla branscher.
Ett billigare webbprojekt brukar vanligtvis inte inkludera något SEO arbete. Om det inkluderas är det ett mycket litet jobb som inte ger någon större effekt. Problematiken som uppstår om man inte lägger pengar på sökmotoroptimering är att konkurrenterna springer om en. Då hamnar företagshemsidan längst bak på Google och antalet besökare blir dessvärre noll.
En bra utförd sökmotoroptimering är värd investeringen. Det går att jämföras lite som fonder och aktier. När du har investerat i sökmotoroptimering börjar din sida sakta men säkert växa. Det är en långsam process där du inte ser värdet av det till en början. Men efter ett tag kommer besökarna och också kunderna. Det som har skapats är då inte bara en hemsida utan en hemsida med enormt med värde.
Våga satsa på bra kvalité, det kommer gynna dig i längden
Som ovan nämnt är sökmotoroptimeringen en indikator på kvalité som ger ett värde till hemsidan. Samma sak gäller hemsidor som är kodade från grunden. Det finns otroligt många billiga hemsidebyggare ute på marknaden som alla kan använda sig av.
Problemet med dessa billigare alternativen är att det inte finns något värde och tillväxt- potential med dessa. Om det var möjligt att använda sig av dessa billigare alternativen för att generera massvis med pengar skulle alla redan ha gjort det.
Man får vad man betalar för och idag har kraven blivit allt mer hårda. Det har hänt mycket de senaste åren på internet. Sökmotorer har fått mycket mera att göra och också uppdaterat sina algoritmer för att visa hemsidor i en viss ordning. En sak som algoritmerna bl a går igenom är om hemsidan är relevant och tillgodoser de behov användaren söker efter.
Enkelt förklarat kan man säga att sökmotorer försöker avgöra vilket innehåll som är bäst lämpat mot sökningen. I deras sortering värdesätter de också om sidan är tillräckligt snabb, säker och användarvänlig och mycket mer. Om inte kraven är uppfyllda väljer sökmotorerna att inte visa sidan bland de första sökresultaten.
Är det enkelt att komma högt på Google med en billig hemsida?
Först och främst handlar det alltid om att presentera tillräckligt bra innehåll som besökare kan få värde av. Sökmotorer försöker alltid presentera det som är mest relevant och det som håller hög kvalité.
Med det sagt finns det olika sätt att presentera denna information via hemsidor. Något som utmärker WordPress inom sökmotoroptimering är möjligheten att ändra hur information ska presenteras. Det går också göra väldigt många ändringar som förbättrar sökmotor-optimeringen medan andra billigare alternativ inte tillåter detta.
Hur viktigt är det att komma till första sidan på Google?
Att komma på förstasidan är otroligt viktigt på Google för att få möjlighet till någon trafik över huvud taget. Annars är den enda trafiken den som kommer när besökaren söker på företagsnamnet eller genom att skriva in webbadressen. Kunder söker inte så utan de söker efter tjänster genom sökord eller sökfraser.
Första och andra sidan på Google är som natt och dag. 95% av trafiken kommer från förstasidan på Google och 5% från de övriga sidorna. I väldigt många fall kan det räcka med en liten knuff med sökmotoroptimering för att komma till första sidan om det inte är mycket konkurrens.
Vad tycker vi på KA Webbyrå om billiga hemsidor
Vi som jobbar på KA Webbyrå delar samma vision om att skapa digitala lösningar som lönar sig i längden. Därför visar vi alltid kunden varför det är viktigt att sätta en budget för specifika mål. Desto större budget resulterar i en större räckvidd och en mer lönsam verksamhet i framtiden. En mindre budget som inte täcker de grundläggande kraven resulterar i en hemsida som för evigt gömmer sig långt bak i sökresultatet.