Marknadsföringstips för advokatbyråer

Publicerat: 4 januari, 2019 |  Kategori: Digital marknadsföring

Alla branscher har sin utmaning när det gäller att hitta marknadsföringslösningar och knep för att fånga upp, sticka ut och särskilja sig mot sina konkurrenter. Inte minst mera nischade segment på marknaden som behöver fånga upp specifika kunder.

Advokatbyråer som exempel; en bransch som tidigare var restriktiv gällande marknadsföring mot potentiella klienter, har nu blivit mer medveten om nyttan och behovet att finnas tillgänglig när kunden söker hjälp. Fler och fler advokatbyråer satsar på en medveten strategi för sin marknadsföring.

Tusentals advokatbyråer att välja mellan

Vid en sökning på hitta.se på Advokatbyrå Stockholm får jag per dags datum upp 1 070 resultat. Vid en sökning på exakt matchning på Google på meningen Brottmålsadvokat Stockholm får jag 5 640 Google träffar bara i Stockholm.

Enligt Sveriges advokatsamfund fanns det per den 31 dec 2017: 5 357 aktiva advokater och 1 902 advokatbyråer i Sverige. Vilken konkurrens!

Från telefonkatalogen till sökmotorer och digital annonsering

Traditionell marknadsföring så som tryckt media har mer och mer förflyttats till marknadsföring i digital kanaler. Idag finns inte telefonkataloger i pappersformat. Hitta.se, Eniro.se och sökmotorer som Google.se m fl har ersatt dessa. Som företag syns man idag på en mängd olika webbplatser med sina företagsuppgifter.

Fem tips för bättre närvaro och fler kunder

  1. Hemsidan är företagets ansikte utåt
    När en kund besöker ett antal advokaters hemsidor är det viktigt att sticka ut. Genom en modern, tydlig och innovativ hemsida skapas ett förtroende. Ett exempel på en advokatbyrå som har en modern hemsida är AE Nyströms Advokatbyrå.
  2. Skapa rätt förutsättning för att hemsidan ska synas i Googles gratisresultat
    När en kund söker efter juridisk hjälp använder kunden sig av sökord eller sökfraser. Grunden för att indexeras bra är att hemsidan är uppbyggd korrekt med bra innehåll och rätt titlar för varje meny. När man väl syns gäller det även att ha bra metabeskrivning för varje resultat för att kunden ska veta att de kommit rätt och därmed klicka in på hemsidan.
  3. Ärlighet genom äkta bilder
    Uttrycket ”syns du inte – finns du inte” används ofta. Det gäller dock att synas rätt när man väl syns. För att skapa förtroende gäller det att visa verksamheten på ett äkta sätt och använda professionella bilder. En erfaren fotograf tar fantastiska bilder på företagets miljö och medarbetare.
  4. Synas exakt i ögonblicket när kunden söker efter hjälp
    Idag är det enkelt att fånga upp kunden exakt när de söker t ex efter; brottmålsadvokat, försvarsadvokat, familjerätt, asylrätt m m. Genom Google Ads kan man skapa annonser anpassade till de sökord kunderna söker på och dyka upp högt på Google endast för de som aktivt letar efter just dessa tjänster. Google Ads är idag det mest effektiva sättet att marknadsföra sig på och bygger helt på data och mål. Här betalar man bara för klicken.
  5. Sökmotoroptimering – SEO för långsiktigt klättrande
    Det räcker sällan att bara skriva rätt titlar, metabeskrivningar och ha en hemsida med bra innehåll. För att klättra i sökmotorernas resultat behöver man jobba aktivt med optimering av sidan. Gärna genom professionellt genom att ta hjälp av ett företag inom SEO.

kawebb

Webbyrå i Stockholm med fokus på WordPress