Intervju med KA Webbyrås grundare på födelsedagen

Publicerat: 15 februari, 2019 |  Kategori: Försäljning, KA Webbyrå

Varför startade du KA Webbyrå?

Jag startade för att jag gillade sälj & marknadsföring. Har alltid tyckt om att visualisera saker och sedan skapa lösningar. Jag är självlärd i alla designprogrammen som vi använder på KA Webbyrå. I början var det Adobe Pagemaker och idag använder jag och teamet Adobe Creative Cloud med dess tillhörande program. Vi lanserade en mer nischad webbyrå 2006 eftersom flertalet marknadsföringskunder frågade om hjälp med deras hemsidor. Den första kunden som vi levererade hemsida till är Kaj Nilssons golv som fortfarande är kund än idag.

Vad har förändrats sedan starten av byrån?

Standarden har förändrats och sättet att utveckla webbplatser på har förändrats. Vi har blivit mer nischade som WordPress byrå med ännu tydligare struktur. Vi jobbar mera med processer och ett agilt arbetssätt. Detta medför förbättrade arbetsprocesser för samtliga i teamet och bättre tydlighet mot våra kunder, för bästa resultat i varje leverans.

Vad är det bästa med att jobba på KA?

Jag tycker att det är så kul att vara på byrån och ser det inte riktigt som ett jobb. Det är mer en livsstil och drivkraft för mig snarare än något som måste göras. KA Webbyrå handlar mycket om teamwork och teamkänsla. Det är väldigt viktigt att alla blir hörda och att allas idéer och kompetenser lyfts fram. Vi är väldigt respektfulla mot varandra och ser tillsammans till att lyckas med det vi gör.

Hur upplever du att IT-branschen har förändrats de senaste 10 åren?

IT-lösningarna har blivit mera dynamiska och valmöjligheten både för leverantören och användaren har blivit större. Tack vare att tekniken har förbättrats och utvecklats finns det också mer som kan göras inom IT-branschen. Det har hänt extremt mycket inom sociala medier där bl a video har tagit mycket plats på marknaden. Det har blivit allt viktigare att följa kraven som sökmotorer har för att kunna placera sig högt bland sökresultaten. Digital marknadsföringen har växt till sig och skapat mera kanaler att använda sig av.

Idag är det lättare att arbeta när tjänsterna blivit flyttade till molnet istället för att behöva installeras lokalt. Google och andra stora aktörer på marknaden har vuxit kraftigt med sina molntjänster och tack vare deras produktutbud har arbetet förenklats för många företag. Det har blivit lättare att jobba utanför kontoret och dela information med varandra.

AI är också något som börjat ta fart under de senaste åren. Nu börjar AI synas och användas bredare än tidigare. Utvecklingen går i raketfart och inom kort kommer AI finnas inom många områden i vår vardag. Redan idag finns assistenten Google Home i många hem och blir smartare och smartare för varje dag när vi matar den med information.

Inom webbutveckling har det kommit mera komplexa lösningar som går att använda. Det har också kommit massvis med webbprogram som producerar webbplatser. Tyvärr finns det många som utger sig för att vara webbutvecklare men sitter i webbprogram och enbart skapar bra design. Det är tyvärr därför många webbplatser skapade av dessa personer är ofullständiga och håller dålig kvalitet. Är man inte en utvecklare så är man inte det. Det har blivit mera produktioner som enbart speglar design men inte funktionaliteten och kraven som finns på marknaden idag.

”Folk tror att de är fotografer bara för att de har en iPhone. På samma sätt tror vissa att de är webbutvecklare när de använder ett färdigt webbprogram som de fyller med innehåll”

Vilka stora förändringar tror du kommer ske i framtiden inom IT?

Jag tror att det kommer bli ännu mera inbound marketing. Nu handlar det om att förtjäna kundernas intresse och erbjuda värde istället för att skrika ut sina erbjudanden i form av annonsering. Kunderna har kommit mycket längre i sin köpresa än tidigare, vilket innebär att många redan har behovet och informationen klar. Idag handlar det om att kunderna söker upp de företag som skapar värden och trygghet. Leverantören blir från att tidigare varit en säljare, snarare en partner som hjälper kunden rätt i köpresan.

Bra och genomtänkta webbplatser kommer att få en mycket större betydelse och det kommer att ställas högre krav på webbplatserna. Det kommer bara bli fler och fler webbplatser på marknaden. Något som är viktigt är då att försöka hitta det unika i varje erbjudande.

Röststyrning är något som kommer bli mera populärt. Det kommer också finnas mera VR (Virtual reality, vilket innebär att den verkliga världen ersätts med en simulerad) och AR (Augmented reality, vilket innebär att verkligheten förstärks genom datorsimulering som tex ljud, video och grafik) på marknaden som gör det möjligt att köpa produkter och tjänster på ett annat sätt. Ett exempel skulle kunna vara att testa olika frisyrer och hårfärger genom att dessa dyker upp när man ser sig själv i telefon. Det blir då lättare för frisören att förstå hur man vill bli stylad.

Ett annan fördel med AR är att man kan få mer beskrivningar av verkligheten när man tittar på den genom telefon. Det kan t ex vara pilar som visar rätt väg i när man håller telefon framför sig. Då ser man pilarna i den verkliga miljön genom telefonen.

Vilka projekt har ni igång just nu?

Vi har alltid mycket på gång här på KA Webbyrå. Just nu ser vi till att alla våra kunder har välfungerande webbplatser och håller nu på att rulla ut nya webbplatser till våra befintliga kunder. Vi är snart vid mållinjen av ett nytt projekt som jag inte vill avslöja riktigt än. Projektet har tagit sin tid att utveckla men kommer skapa ett otroligt värde för våra kunder.

Vi jobbar även med en del större projekt där ett av projekten är en hemsida till en viktig och högaktuell tankesmedja. Den produktionen är vi väldigt nöjda med och kommer därför att tävla med den om publishingpriset inom kategorin; sajter som marknadsför föreningar/organisationer. Vi jobbar också en del med förbättring av gamla sidor som vi märker inte håller dagens krav. Då sponsrar vi oftast en stor del av dessa projekt för att på så vis hjälpa företagen att komma igång med deras digitala närvaro.

Mattias Olsson

Digital strategi & försäljning